niedziela, 16 grudnia 2012

Egzamin Gimnazjalny - arkusze przykładowe




ARKUSZE PRZYKŁADOWE



                                    Wyniki i analiza

egzaminu gimnazjalnego

 

Zakres egzaminu

część matematyczno-przyrodnicza

Przedmiot - Biologia

 

 

Opracowały:
Ewelina Kuryła, Ewelina Kozon, Katarzyna Prokurat, Paulina Geresz,                                 Agnieszka Bucka, Ewelina Kaczmarska

UKSW Warszawa

 

     Zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych był przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów kończących trzecią klasę gimnazjum umiejętności i wiadomości opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych (zwanych dalej standardami) i podstawie programowej kształcenia ogólnego.

     Standardowy zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych składał się z 5 zadań zamkniętych jednokrotnego wyboru, których rozwiązanie nie wymagało samodzielnego formułowania odpowiedzi. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 5 punktów.

     Zadania sprawdzały umiejętności i wiadomości z następujących obszarów standardów:
obszar I – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu,
obszar II – wyszukiwanie i stosowanie informacji,
obszar III – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych,
obszar IV – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.

Tabela 1. Plan arkusza
Obszar standardów
Numery zadań
Maksymalna liczba punktów za rozwiązanie zadań
Waga punktów w %
I. – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu
14, 17
2
20
II. – wyszukiwanie i stosowanie informacji
13
1
20
III. – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych
15
1
20
IV. – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów
16
1
20

Dane ogólne:
Do egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej 27 listopada 2012 roku przystąpiło ogółem 10 uczniów klas trzecich.

Podstawowe miary statystyczne:
Statystyczny uczeń klasy trzeciej gimnazjum w rejonie działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie rozwiązujący arkusz standardowy uzyskał na egzaminie gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej 4 punkty, co stanowi 80% punktów możliwych do uzyskania.
Środkowy uczeń rozkładu uporządkowanego rosnąco uzyskał 4 punkty (mediana). Najczęstszy wynik (modalna) to 4 punkty. Najniższy wynik na egzaminie to 2 punkty, a najwyższy to 5 punktów.

Wykres 1. Punkty procentowe


Wykres 2. Wyniki uczniów za poszczególne zadania




Tabela 2. Wyniki gimnazjalnego z zakresu biologii

 Dziecko
Pytanie 1
Pytanie 2
Pytanie 3
Pytanie 4
Pytanie 5
Uzyskany wynik w %
Antek
1
1
1
1
1
100,00%
Bartek
1
1
1
1
1
100,00%
Celina
0
1
1
1
1
80,00%
Dasia
0
1
1
1
1
80,00%
Emil
0
1
1
1
1
80,00%
Frania
0
1
1
1
1
80,00%
Grześ
0
1
1
1
1
80,00%
Hania
0
0
1
1
0
40,00%
Irek
1
1
1
1
0
80,00%
Jola
1
1
1
1
0
80,00%
Tabela 3. Wyniki gimnazjalnego z zakresu biologii z uwzględnieniem procentów.
Nr ucznia
Imię i nazwisko
Zad. 1 (13)
Procent [%]
Zad 2 (14)
Procent [%]
Zad. 3 (15)
Procent [%]
Zad. 4 (16)
Procent [%]
Zad. 5 ( 17)
Procent [%]
Suma
Procent [%]
1

1
100
1
100
1
100
1
100
1
100
5
100
2

1
100
1
100
1
100
1
100
1
100
5
100
3

0
0
1
100
1
100
1
100
1
100
4
80
4

0
0
1
100
1
100
1
100
1
100
4
80
5

0
0
1
100
1
100
1
100
1
100
4
80
6

0
0
1
100
1
100
1
100
1
100
4
80
7

0
0
1
100
1
100
1
100
1
100
4
80
8

0
0
0
0
1
100
1
100
0
0
2
40
9

1
100
1
100
1
100
1
100
0
0
4
80
10

1
100
1
100
1
100
1
100
0
0
4
80

Tab. 4 Wyniki dopasowania do rozkładu normalnego.
Statystyka
Podstawa
Średnia
80,00%
Odchylenie standardowe
16,32993
Rozmiar normalny p=
0, 6532
Dokonano obliczeń dopasowania do rozkładu normalnego, co pokazuje tabela 2.

Tab. 5. Charakterystyka osiągniętych przez uczniów wyników jako suma
Wskaźniki
Wartość procentowa
Komentarz
Średnia arytmetyczna
80%
Statystyczny uczeń opanował wiedzę i posiada umiejętności w 80% w sumie we wszystkich standardach egzaminacyjnych
Mediana
80%
środkowy uczeń w uporządkowanym rozkładzie wyników uzyskał 80%, czyli 4   punkty
Najwyższy wynik
100% (5pkt)
Najwyższy wynik 5 punktów uzyskało 2 uczniów
Najniższy wynik
40%
Najniższy wynik 40% uzyskał jeden uczeń.
Rozstęp wyników
60%
Uczniowie uzyskali wyniki w zakresie od 40% do 100%. Najwyższy rozstęp wyników wynosi 60%.
Odchylenie standardowe
16,32993


Z tabeli nr 3 wynika, że statystyczny uczeń średnio w 80% opanował wymaganą wiedzę i materiał egzaminacyjny. Najczęstszym wynikiem w uporządkowanym rozkładzie jest uczeń z 80% poziomem umiejętności. Liczba ta w dokładniejszy sposób oddaje średni poziom osiągniętego wyniku. Osiągnięty rezultat jest zadowalający. Najniższym wynikiem, który uzyskał 1 uczeń jest wartość 40%. Najwyższym uzyskanym wynikiem jest wartość 100% trzynastu uczniów, co daje 60% rozstępu wyników.


Tab.6. Podział standardów wymagań egzaminacyjnych ze względu na poziom trudności.
Umiejętności
Zadanie bardzo trudne 0-20%
Zadanie trudne 21-40%
Zadanie średniej trudności 41-60%
Zadanie łatwe 61-80%
Zadanie bardzo łatwe 81-100%
Część przyrodnicza
-
-
-
-
13,14,15,16,17

Do określenia stopnia trudności wykonanego zadania użyto pięciostopniowej skali. Według przyjętej skali kolejne standardy wymagań egzaminacyjnych zaliczano do jednego z pięciu przyjętych poziomów od bardzo trudnego zadania do bardzo łatwego.
W tabeli 4 widać, że wszystkie zadania z części przyrodniczej były bardzo łatwe.

Tabela 7. Stopień trudności ocenianych zadań egzaminacyjnych z części przyrodniczej wraz ze średnim procentem uzyskanych punktów.
Numer zadania
Średnia liczba punktów
Średni procent uzyskanych punktów
Stopień trudności zadania
13
0.4
40%
Zadanie bardzo łatwe
14
0.9
90%
Zadanie bardzo łatwe
15
1
100%
Zadanie bardzo łatwe
16
1
100%
Zadanie bardzo łatwe
17
0.7
70%
Zadanie bardzo łatwe

Z tabeli 4 i 5 wynika, że poziom trudności wszystkich zadań z części przyrodniczej był bardzo łatwy. Największą trudność sprawiło uczniom zadanie 1.





Tabela 8. Liczba uczniów oraz procent uzyskanych wyników.


Najniższy 0-29%
Bardzo niski
30-36%
Niski
37-46%
Niżej średniej
47-53%
Średni 54-60%
Wyżej średniego
61-69%
Wysoki 70-76%
Bardzo wysoki
77-83%
Najwyższy
84-100%

Obszar wyników niskich


Obszar wyników średnich


Obszar wyników wysokich


skala ocen
1
2
3
4
4
4
4
4
5
liczba uczniów
0
0
1
0
0
0
0
7
2
procent uczniów
0%
0%
10%
0%
0%
0%
0%
70%
20%

W tabeli 6. przedstawiono procent uczniów, którzy uzyskali odpowiednie oceny.
W sumie w obszarze wyników niskich znalazło się 10 % uczniów. W obszarze bardzo wysokim- 70% uczniów i w obszarze najwyższym 20%.

Podsumowanie:
1.Średnia uzyskanych wyników przez uczniów wynosi 80% a według mediany środkowy uczeń osiągnął 80%, dodatkowo liczba odchylenia standardowego 19,82 wskazuje, iż zróżnicowanie osiągniętych rezultatów jest niewielkie.
2. Średnio 10 uczniów w sumie biorąc pod uwagę wszystkie z standardów egzaminacyjnych osiągnęło poziom konieczny lub ponad konieczny.
3.Wysoki rozkład wyników grupy świadczy o dobrze opanowanych wiadomościach z biologii w zakresie podstawowym na poziomie gimnazjalnym.
4. Szczegółowo rezultaty 20% uczniów znalazło się w obszarze wyników bardzo wysokich,70% w obszarze wyników wysokich,10% w obszarze wyników niskich.




Wnioski:
1. Zajęcia prawdopodobnie prowadzone były w sposób efektywny, więc należy dołożyć wszelkich starań aby utrzymać dotychczasowy poziom wiedzy w klasie.
2. Należy zwrócić uwagę w dalszym procesie edukacyjnym na kształcenie wykraczające poza program nauczania.
3. Należy zachęcić całą klasę do uczestnictwa w kołach naukowych oraz konkursach szkolnych.
4. Uczniowie powinni zwracać szczególna uwagę na umiejętność odczytywania danych z wykresów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz