ARKUSZE PRZYKŁADOWE
Wyniki i analiza
egzaminu gimnazjalnego
Zakres egzaminu
część matematyczno-przyrodnicza
Przedmiot - Biologia
Opracowały:
Ewelina Kuryła, Ewelina Kozon, Katarzyna Prokurat, Paulina Geresz, Agnieszka Bucka, Ewelina Kaczmarska
UKSW Warszawa
Zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych był przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów kończących trzecią klasę gimnazjum umiejętności i wiadomości opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych (zwanych dalej standardami) i podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Standardowy zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych składał się z 5 zadań zamkniętych jednokrotnego wyboru, których rozwiązanie nie wymagało samodzielnego formułowania odpowiedzi. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 5 punktów.
Zadania sprawdzały umiejętności i wiadomości z następujących obszarów standardów:
obszar I – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu,
obszar II – wyszukiwanie i stosowanie informacji,
obszar III – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych,
obszar IV – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Tabela 1. Plan arkusza
Obszar standardów
|
Numery zadań
|
Maksymalna liczba punktów za rozwiązanie zadań
|
Waga punktów w %
|
I. – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu
|
14, 17
|
2
|
20
|
II. – wyszukiwanie i stosowanie informacji
|
13
|
1
|
20
|
III. – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych
|
15
|
1
|
20
|
IV. – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów
|
16
|
1
|
20
|
Dane ogólne:
Do egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej 27 listopada 2012 roku przystąpiło ogółem 10 uczniów klas trzecich.
Podstawowe miary statystyczne:
Statystyczny uczeń klasy trzeciej gimnazjum w rejonie działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie rozwiązujący arkusz standardowy uzyskał na egzaminie gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej 4 punkty, co stanowi 80% punktów możliwych do uzyskania.
Środkowy uczeń rozkładu uporządkowanego rosnąco uzyskał 4 punkty (mediana). Najczęstszy wynik (modalna) to 4 punkty. Najniższy wynik na egzaminie to 2 punkty, a najwyższy to 5 punktów.
Wykres 1. Punkty procentowe
Wykres 2. Wyniki uczniów za poszczególne zadania
Tabela 2. Wyniki gimnazjalnego z zakresu biologii
Dziecko
|
Pytanie 1
|
Pytanie 2
|
Pytanie 3
|
Pytanie 4
|
Pytanie 5
|
Uzyskany wynik w %
|
Antek
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
100,00%
|
Bartek
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
100,00%
|
Celina
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
80,00%
|
Dasia
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
80,00%
|
Emil
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
80,00%
|
Frania
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
80,00%
|
Grześ
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
80,00%
|
Hania
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
40,00%
|
Irek
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
80,00%
|
Jola
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
80,00%
|
Tabela 3. Wyniki gimnazjalnego z zakresu biologii z uwzględnieniem procentów.
Nr ucznia
|
Imię i nazwisko
|
Zad. 1 (13)
|
Procent [%]
|
Zad 2 (14)
|
Procent [%]
|
Zad. 3 (15)
|
Procent [%]
|
Zad. 4 (16)
|
Procent [%]
|
Zad. 5 ( 17)
|
Procent [%]
|
Suma
|
Procent [%]
|
1
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
5
|
100
| |
2
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
5
|
100
| |
3
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
4
|
80
| |
4
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
4
|
80
| |
5
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
4
|
80
| |
6
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
4
|
80
| |
7
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
4
|
80
| |
8
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
100
|
1
|
100
|
0
|
0
|
2
|
40
| |
9
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
0
|
0
|
4
|
80
| |
10
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
1
|
100
|
0
|
0
|
4
|
80
|
Tab. 4 Wyniki dopasowania do rozkładu normalnego.
Statystyka
|
Podstawa
|
Średnia
|
80,00%
|
Odchylenie standardowe
|
16,32993
|
Rozmiar normalny p=
|
0, 6532
|
Dokonano obliczeń dopasowania do rozkładu normalnego, co pokazuje tabela 2.
Tab. 5. Charakterystyka osiągniętych przez uczniów wyników jako suma
Wskaźniki
|
Wartość procentowa
|
Komentarz
|
Średnia arytmetyczna
|
80%
|
Statystyczny uczeń opanował wiedzę i posiada umiejętności w 80% w sumie we wszystkich standardach egzaminacyjnych
|
Mediana
|
80%
|
środkowy uczeń w uporządkowanym rozkładzie wyników uzyskał 80%, czyli 4 punkty
|
Najwyższy wynik
|
100% (5pkt)
|
Najwyższy wynik 5 punktów uzyskało 2 uczniów
|
Najniższy wynik
|
40%
|
Najniższy wynik 40% uzyskał jeden uczeń.
|
Rozstęp wyników
|
60%
|
Uczniowie uzyskali wyniki w zakresie od 40% do 100%. Najwyższy rozstęp wyników wynosi 60%.
|
Odchylenie standardowe
|
16,32993
|
Z tabeli nr 3 wynika, że statystyczny uczeń średnio w 80% opanował wymaganą wiedzę i materiał egzaminacyjny. Najczęstszym wynikiem w uporządkowanym rozkładzie jest uczeń z 80% poziomem umiejętności. Liczba ta w dokładniejszy sposób oddaje średni poziom osiągniętego wyniku. Osiągnięty rezultat jest zadowalający. Najniższym wynikiem, który uzyskał 1 uczeń jest wartość 40%. Najwyższym uzyskanym wynikiem jest wartość 100% trzynastu uczniów, co daje 60% rozstępu wyników.
Tab.6. Podział standardów wymagań egzaminacyjnych ze względu na poziom trudności.
Umiejętności
|
Zadanie bardzo trudne 0-20%
|
Zadanie trudne 21-40%
|
Zadanie średniej trudności 41-60%
|
Zadanie łatwe 61-80%
|
Zadanie bardzo łatwe 81-100%
|
Część przyrodnicza
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13,14,15,16,17
|
Do określenia stopnia trudności wykonanego zadania użyto pięciostopniowej skali. Według przyjętej skali kolejne standardy wymagań egzaminacyjnych zaliczano do jednego z pięciu przyjętych poziomów od bardzo trudnego zadania do bardzo łatwego.
W tabeli 4 widać, że wszystkie zadania z części przyrodniczej były bardzo łatwe.
Tabela 7. Stopień trudności ocenianych zadań egzaminacyjnych z części przyrodniczej wraz ze średnim procentem uzyskanych punktów.
Numer zadania
|
Średnia liczba punktów
|
Średni procent uzyskanych punktów
|
Stopień trudności zadania
|
13
|
0.4
|
40%
|
Zadanie bardzo łatwe
|
14
|
0.9
|
90%
|
Zadanie bardzo łatwe
|
15
|
1
|
100%
|
Zadanie bardzo łatwe
|
16
|
1
|
100%
|
Zadanie bardzo łatwe
|
17
|
0.7
|
70%
|
Zadanie bardzo łatwe
|
Z tabeli 4 i 5 wynika, że poziom trudności wszystkich zadań z części przyrodniczej był bardzo łatwy. Największą trudność sprawiło uczniom zadanie 1.
Tabela 8. Liczba uczniów oraz procent uzyskanych wyników.
Najniższy 0-29%
|
Bardzo niski
30-36%
|
Niski
37-46%
|
Niżej średniej
47-53%
|
Średni 54-60%
|
Wyżej średniego
61-69%
|
Wysoki 70-76%
|
Bardzo wysoki
77-83%
|
Najwyższy
84-100%
| |
Obszar wyników niskich
|
Obszar wyników średnich
|
Obszar wyników wysokich
| |||||||
skala ocen
|
1
|
2
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
5
|
liczba uczniów
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
7
|
2
|
procent uczniów
|
0%
|
0%
|
10%
|
0%
|
0%
|
0%
|
0%
|
70%
|
20%
|
W tabeli 6. przedstawiono procent uczniów, którzy uzyskali odpowiednie oceny.
W sumie w obszarze wyników niskich znalazło się 10 % uczniów. W obszarze bardzo wysokim- 70% uczniów i w obszarze najwyższym 20%.
Podsumowanie:
1.Średnia uzyskanych wyników przez uczniów wynosi 80% a według mediany środkowy uczeń osiągnął 80%, dodatkowo liczba odchylenia standardowego 19,82 wskazuje, iż zróżnicowanie osiągniętych rezultatów jest niewielkie.
2. Średnio 10 uczniów w sumie biorąc pod uwagę wszystkie z standardów egzaminacyjnych osiągnęło poziom konieczny lub ponad konieczny.
3.Wysoki rozkład wyników grupy świadczy o dobrze opanowanych wiadomościach z biologii w zakresie podstawowym na poziomie gimnazjalnym.
4. Szczegółowo rezultaty 20% uczniów znalazło się w obszarze wyników bardzo wysokich,70% w obszarze wyników wysokich,10% w obszarze wyników niskich.
Wnioski:
1. Zajęcia prawdopodobnie prowadzone były w sposób efektywny, więc należy dołożyć wszelkich starań aby utrzymać dotychczasowy poziom wiedzy w klasie.
2. Należy zwrócić uwagę w dalszym procesie edukacyjnym na kształcenie wykraczające poza program nauczania.
3. Należy zachęcić całą klasę do uczestnictwa w kołach naukowych oraz konkursach szkolnych.
4. Uczniowie powinni zwracać szczególna uwagę na umiejętność odczytywania danych z wykresów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz